Dľa pokynu RÚVZ SR a NSK – odbor zdravotníctva, zverejňujeme postupy pri zabezpečení ochrany klientov a personálu v našom zariadení počas pandémie COVID-19
Klient v ZSS
- Počas pandémie klienti zostávajú v ZSS a naďalej sú odkázaní na pomoc a starostlivosť personálu.
- V tomto období sa režim a činnosti v ZSS nemenia.
- Platí zákaz návštev, zhromažďovania sa klientov, ktorí sa nezúčastňujú veľkých kolektívnych podujatí. Nemali by tiež opúšťať priestory ZSS.
- Mali by byť informovaní o koronavíruse SARS-COV-2 a jeho šírení a populácií, ako aj možnostiach prevencie založenej na dodržiavaní osobnej a respiračnej hygieny, a význame sociálno-dištančných obmedzení.
- Vykonáva sa denný monitoring zdravotného stavu klientov (optimálne 2x denne – ráno a večer).
- Odporúča sa obmedziť styk s ľuďmi a viac sa zdržovať v izbách. Individuuálne aktivity klientov vykonávať v menších skupinách, ktorých zloženie sa nebude meniť.
- Dôležité je dodržiavanie sociálno-dištančných opatrení a správne používanie tvárovej masky (ako nasadiť a zložiť z tváre, kedy používať, ako sa o masku starať).
Hygienické a sociálne-dištančné opatrenia
- Hygiena a dezinfekcia rúk klientov a personálu s použitím teplej vody a mydla, a alkoholového dezinfekčného prostriedku. Správne používať rukavice.
- Respiračná hygiena – dodržovanie správnych postupov pri kýchaní, kašľaní a rozprávaní. Používajú sa jednorazové papierové vreckovky, ktoré sa po použití odhadzujú do bezdotykového odpadkového koša. Nesiahať svojimi rukami na oči, tvár a ústa.
- Dištančné opatrenia – dodržujú klienti i personál ZSS. Podstatou je udržať vzdialenosť 2 metre od iných osôb v prevencii prenosu infekcie kvapôčkami.
- Pravidelné a účinné vetranie vnútorných priestorov.
- Pravidelné upratovanie a dekontaminácia vnútorného prostredia – v zmysle dezinfekčného plánu prevádzkového poriadku zariadenia.
- Pravidelná dezinfekcia malých plôch a rizikových predmetov a nástrojov, s ktorými prichádza personál i klienti veľmi často do kontaktu (všetky kľučky, vypínače, telefóny, malé plochy, exponovaný nábytok najmä v spoločných priestoroch a pod.). Používať dezinfekčné prostriedky s virucídnym účinkom.
- Izolácia klientov s príznakmi akútnej respiračnej infekcie.
- Pri používaní OOP klientmi a OOPP zamestnancami ZSS sa postupuje v zmysle usmernenia MZ SR – Aktualizovaného usmernenia pre pracovníkov pracujúcich v zdravotníctve na používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov (OOPP) pri staroslivosti o osoby so suspektným alebo potvrdeným COVID-19, usmernenia MZ SR a MPSVaR SR za účelom ochrany pred COVID-19 pre používanie OOPP.
Izolácia / expektácia
- Potrebné vyčleniť vhodné priestory pre izoláciu / expektáciu klientov z dôvodu:
- Podozrenia z nákazy na COVID-19 na:
- Zabezpečenie 14 dňovej karantény v prípade úzkeho kontaktu s chorým na COVID-19,
- Na zabzepečenei 14 dňovej karantény pre iné epidemiologické dôvody s rizikom prenosu COVID-19 (v zmysle aktuálnej verzie usmernenie hlavného hygienika SR),
- Podozrenia z ochorenia na COVID-19:
- Diagnostikovanie, testovanie, potvrdenie alebo vylúčenie, a liečbu COVID-19,
- Ochorenia na COVID-19 na:
- Diagnostikovanie, testovanie, potvrdenie a liečbu COVID-19.
- Podozrenia z nákazy na COVID-19 na:
- Priestory sú viditeľne označené a neprístupné pre ďalších klientov, ktorí nepotrebujú izoláciu.
- V čase nariadenia izolácie a karantény v ZSS sú návštevy klientov zakázané až do odvolania. Výnimkou môže byť pri dodržiavaní striktných hygienicko-epidemiologických opatrení návšteva klientov s paliatívnou liečbou. Tiež v prípade, že rodina chce zobrať klientov do domácej starostlivosti.
Kontrola šírenia COVID-19 v ZSS
- Monitoring zdravotného stavu klientov sa aktívne vykonáva u všetkých klientov najmenej dvakrát denne (na začiatku a na konci dňa), aby sa zistilo, či nemá niekto z klientov horúčku, kašeľ alebo iné príznaky COVID-19. Klienti so symptómami (vrátane miernych respiračných príznakov) sa musia izolovať a testovať na COVID-19.
- Monitoring zdravotného stavu personálu prostredníctvom samo kontroly klinických prejavov (horúčka, kašeľ, dýchavičnosť, bolesti svalov a hlavy).
- Vo veľkých zariadeniach sa odporúča vyčlenenie personálu, ktorý sa bude starať o klientov v dobrom zdravotnom stave a bez pozitivity na COVID-19 a personál starajúci sa o pacientov s COVID-19. V menších zariadeniach, kde nie je možné pristúpiť k takejto organizácii práce, sa zamestnanci správajú ku klientom, ako by boli potenciálne infikovaní.
- Monitoring zdravotného stavu osôb vstupujúcich do ZSS, ktoré dostali výnimku a mohli vstúpiť do zariadenia, je založený najmä na meraní telesnej teploty a anamnestickom zisťovaní ďalších klinických príznakov (kašeľ, dýchavičnosť, bolesti svalov a hlavy). V prípade negativity môžu navštíviť klienta pri striktnom dodržaní hygienicko-epidemiologických opatrení a použití vhodných OOP, ktoré im poskytne ZSS. Dôvodom môže byť návšteva klienta s paliatívnou liečbou alebo zobratie klienta do domácej starostlivosti.
- Zariadenia ZSS sú uzatvorené. V nevyhnutej situácii (zásobovanie potraviny, spotrebným materiálom, nutná údržba, iná zdravotnícka starostlivosť) je umožnený vstup pri zabezpečení striktných hygienicko-epidemiolotgických opatrení a monitoringu zdravotného stavu s meraním telesnej teploty. Zásobovanie ZSS sústrediť ne jedno určené miesto.